Materiały szkoleniowe

TRENINGI TAKTYCZNE
Ćwiczenia


1 na 1 wywalczenie pozycji w polu karnym z oddaniem strzału  


Bramkarz staje na bramce, rozmiaru ligowego. Pozostali gracze dzielą się na dwie grupy. Jedna z nich ustawia się po lewej, druga po prawej stronie bramki, obie stoją w szeregu. Pierwszy zawodnik w momencie startu musi trzymać się jedną ręką słupka bramki. Pachołek powinien zostać ustawiony naprzeciwko każdej drużyny na linii pola karnego. Trener powinien mieć przy sobie co najmniej kilka piłek, które będą mu zwracane w trakcie wykonywania ćwiczenia.

Na polecenie trenera pierwszy piłkarz z każdej drużyny powinien sprintem obiec wokół pachołka. W momencie, gdy piłkarze zbliżają się do przeszkody trener zgrywa piłkę na środek w okolice 13 – 14 metra. Piłkarze mają za zadanie wywalczyć piłkę i oddać strzał. Zawodnik każdej z 2 drużyn ma okazję strzelić gola. Gdy bramka zostaje zdobyta, drużyna zdobywająca bramkę otrzymuje punkt.

Pierwsza drużyna, która otrzyma 10 punktów wygrywa.

 Wskazówki Trenerskie

  Piłkarze powinni zostać poinstruowani, że:

  • Start i sprint na pełnej prędkości wokół pachołka
  • Próba wywalczenia piłki
  • Oddanie strzału w momencie uzyskania pozycji
  • Walka o piłkę w obronie w momencie przejęcia piłki przez przeciwnika
  • Bawcie się dobrze !


2 na 1 Drybling z obrońcą


W tym ćwiczeniu sytuacja w ataku 2 na 1 uwydatni to czy atakujący powinien dryblować, podawać czy strzelać.

 

Ustawienie


Stwórz pole 30 x 15 metrów i przedziel na pół prostopadle ustawiając pachołki po obu stronach boiska. Ustaw 2 napastników po jednej stronie pola a bramkarza po drugiej stronie pola . Obrońca powinien być ustawiony na boku linii środkowej.

Polecenia


Atakujący A odgrywa do atakującego B. Po otrzymaniu podania obrońca uaktywnia się i przeszkadza napastnikom. Atakujący ma wziąć na siebie obrońcę i postarać się strzelić bramkę. Atakujący z piłką powinien podjąć decyzję dryblować czy podawać.

Modyfikacje


  • Użyj małej przenośnej bramki w miejsce dużej bramki i bramkarza

Uwagi trenerskie


  • Dobra decyzja podawać, dryblować czy strzelać
  • Piłka blisko przy nodze
  • Dryblując zmieniaj kierunek, zmieniaj tempo


2 na 2 Drybling z ograniem obrońcy


Te ćwiczenie pomaga piłkarzom rozpoznać kiedy dryblować, podawać a kiedy strzelać po przejściu obrońcy.


Ustawienie


Ustaw pole 30 x 10 metrów i podziel je na 3 części 10 x 10 metrów. Dwóch atakujących rozpoczyna z piłką w skrajnym kwadracie. Jeden obrońca jest ustawiony w lewym dolnym rogu środkowego kwadratu, drugi obrońca w górnym prawym rogu tego samego kwadratu. Bramka i bramkarz powinni być ustawieni na linii końcowej. Może to być mała bramka lub bramka stworzona z pachołków.

Polecenia


Poinstruuj gracza A aby podał do gracza B, który ma atakować na bramkę po swojej stronie boiska. Piłkarze C i D stają się aktywni w momencie podania do gracza B. Gracz C jest przywiązany do kwadratu 1 a gracz D do kwadratu 2.  Piłkarze A i B muszą połączyć swój wysiłek a gracz znajdujący się przy piłce musi podejmować więcej ryzyka. Gracz wspierający musi dobrze się wystawiać. Strzał można oddać dopiero po przejściu obrońcy. Trenerzy powinni zachęcać graczy do ogrania obrońcy i oddania strzału.

Modyfikacje


  • Użyj małych bramek przenośnych zamiast dużych bramek ligowych
  • Pozwól piłkarzom C i D wchodzić na każdy z 3 wydzielonych kwadratów.

Uwagi trenerskie


  • Obrońca zbliża się do zawodnika z piłką ograniczając jego możliwości
  • Zmiana kierunku, żeby przejść obrońcę
  • Zmiana tempa po zmianie kierunku, aby przejść obrońcę
  • Zawodnik wspierający musi ułatwiać zadanie zawodnikowi posiadającemu piłkę
  • Zawsze zakończ strzałem


1x1

 

 

Ustawienie

Rozdzielić zespól na dwie równe grupy. Każda z drużyn w innym kolorze koszulek (czerwoni i niebiescy). Utworzyć kwadrat o wymiarach 35x20 metrów. Ustawić 4 małe bramki ( z flag lub słupków) wzdłuż dłuższego boku kratki. Zawodnicy z piłkami powinny zacząć w jednej grupie.

Instrukcje

Zawodnicy 1a i 1b podają piłkę do 2 zawodników z drużyny przeciwnej oznaczonych jako 2a i 2b w schemacie. Zawodnicy 2a i 2b szybko atakują bramki przeciwników, podczas gdy zawodnicy 1a i 1b starają się zatrzymać atakujących, zabrać piłkę i atakować bramkę po drugiej stronie. Jak pokazano na schemacie zawodnicy mogą atakować dowolną bramkę naprzeciwko. Zawodnik 1a powinien atakować zawodnika 2a natomiast zawodnik 1b zawodnika 2b 1.

Warianty

2 na 1 – rozdziel piłki pomiędzy grupy. Niech zawodnik 1a poda do zawodników 2a i 2b aby zacząć. Zawodnik 1 a powinien przejść do obrony przed zawodnikami 2a i 2b. Po serii, zawodnik 2a podaje do zawodników 1a i 1b.

2 na 2 – piłkę rozgrywa 1a i 1b, 1b podaje do zawodników 2a i 2b. Zawodnicy 1a i 1b bronią a 2a i 2b atakują.

1 na 2 (1 atakujący,2 obrońców) – zawodnik 1a podaje do 2a. Zawodnicy 1 a i 1b bronią zawodnika 2a.


4 na 4 Gra Strefą


Pomaga graczom trzymać pozycje przy krótkich lub długich wymianach podań, jak również umożliwia skoncentrowanie się na wymienności pozycji poprzez szybkie zamykanie pola i przecinanie linii podań. 

Drill Diagram

Ustawienie


Ustaw pole o wymiarach 24 x 15 metrów i podziel je na trzy 8 x 15 (zwiększ pole jeśli w ćwiczeniu weźmie udział większa ilość zawodników lub gdy umiejętności zawodników nie są dostatecznie wysokie). Podziel zawodników a 3 drużyny po 4 graczy. Trenerzy mogą ustawić obrońców w jednym prostokącie, pomocników w drugim a napastników w trzecim. Upewnij się, że w każdej grupie jest po czterech zawodników.

Polecenia


4 graczy w środkowym prostokącie podziel na 2 drużyny po 2 graczy, jedna para ustawi się po lewej a druga po prawej stronie wydzielonego prostokąta.

Gra rozpoczyna się po prawej stronie prostokąta. Piłkarze trzymają się pozycji w których stoją, szukają możliwości podania do nogi piłkarzowi po lewej stronie boiska będąc blokowanymi przez piłkarzy stojących w środkowym prostokącie. Gdy to zostanie osiągnięte 2 graczy ze środka, którzy zamykali prawą część strefy wracają do środka, żeby przejmować piłki podczas gdy 2 piłkarzy, którzy do tej pory próbowali przejąć piłkę na środku przechodzi do lewej strefy boiska, żeby uniemożliwić podanie, gra jest kontynuowana i tak dalej.

Przyznawaj zawodnikom punkty za ich osiągnięcia: 1 punkt za wykonanie podania ze skrajnej strefy do skrajnej strefy, 1 punkt za 4 wymienione podania w bocznej strefie, 1 punkt dla zawodnika zamykającego, który przecina podanie. Jeśli piłka opuszcza pole gry lub zostaje przejęta przez obrońców oddaj ją czwórce w skrajnej strefie, żeby zaczęła od nowa .

Po 5 minutach zawodnicy z prawej strefy wymieniają zawodników z lewej strefy. Zawodnicy z lewej strefy przemieszczają się do środka nie zapominając podzielić się na 2 drużyny po 2 zawodników jedna utrudniająca grę prawej a druga lewej strefie. Gdy dwóch graczy ze środka wejdzie do prawej części boiska wznawiamy grę.

Modyfikacje


§         Ogranicz liczbę dotknięć przez każdego zawodnika

Uwagi trenerskie


Podczas ćwiczenia zachęcaj zawodników do:

  1. Po podaniu piłki ustaw się tak, żebyś mógł ją otrzymać z powrotem
  2. Komunikacja między zawodnikami – czas ! plecy ! etc.
  3. Zachęcaj do wielu szybkich podań po ziemi. Ważne jest, aby zawodnicy w przeciwległej strefie ustawiali się tak, żeby można im podać i żeby zawodnicy w środku nie przejęli piłki.
  4. Podkreśl jak ważne jest i pokaż zyski wynikające z dobrego krycia i ograniczania możliwości zawodnika przy piłce.


Atak skrzydłami i dośrodkowania


  Drill Diagram


Ustawienie


Używając połowy boiska ustaw drugą bramkę na przeciwko bramki na linii końcowej. Używając 4 –5 pachołków utwórz wzdłuż boiska 10 metrowe pasy po każdej stronie pola karnego. Dwie drużyny złożone z 4 piłkarzy będą grały w środku. Każda z drużyn ma po 1 zawodniku w pasie po lewej i po prawej stronie a w każdej bramce powinien stać bramkarz. Jedna drużyna rozpocznie podczas, gdy pozostałe piłki będą ustawione za bramką.

Polecenia


Poinstruuj graczy, żeby grali 4 na 4 w środkowej strefie boiska i 1 na 1 na skrzydłach. Piłka musi być podana ze skrzydła, żeby strzelić bramkę. Kiedy piłka dostaje się na skrzydła piłkarze mają grać 1 na 1 do momentu, gdy któryś przebije się atakując w stronę końca boiska. Wtedy obrońca powinien odpuścić i pozwolić na dośrodkowanie. Czterech graczy ze środka atakuje; bliski słupek, daleki słupek, środek i zamykający nabiegający od tyłu. Gra jest kontynuowana.

Modyfikacje


  • Zwiększ lub zmniejsz liczbę graczy w środku pola
  • Wymieniaj graczy na skrzydłach

Uwagi Trenerskie


  • Zwróć uwagę na jakość dośrodkowań. Instruuj graczy kiedy oczekujesz od nich zagrań po ziemi, kiedy górą, czy chcesz, żeby wycofywali piłkę do nadbiegającego.
  • Upewnij się, że atakujący nabiegają w tempo


Gra 4 na 4 w 18 metrowym kwadracie


Drill Diagram

Ustawienie


To gra 4 na 4 w 18 metrowym kwadracie z bramkarzem ustawionym w bramce ligowej i  4 małych bramkach ustawionych w narożnikach.

Polecenia


Drużyna niebieskich atakuje bramkę 1 i 3 podczas gdy drużyna czerwonych ma za zadanie zdobyć gole strzelając do 2 i 4. Gol strzelony do małej bramki liczy się za 1 punkt. Obie drużyny mogą strzelać również do dużej bramki ( strzeżonej przez bramkarza) z główki albo woleja. Strzelenie takiego gola liczy się za 2 punkty. Te ćwiczenie świetnie pomaga w odpowiednim ustawianiu się zawodników na boisku.

Modyfikacje


  • Możesz ograniczyć liczbę kontaktów z piłką do 1 albo 2

Uwagi Trenerskie


  • Wypracowywanie sytuacji
  • Zwrócić uwagę na przegląd pola zarówno w ofensywie jak i defensywie



Warianty

Jeżeli zawodnicy nie mogą poradzić sobie z zagraniem z pierwszej piłki zwiększ liczbę podań do 2.

Ograniczyć kontakty z piłką graczy ze środka celem podawania piłki.

Wskazówki trenerskie

Upewnić się że zawodnicy ze środka pola zagrywają szybko piłkę aby zmienić punkt ataku.

Zawodnicy muszą grać zespołowo oraz przewidywać aby efektywnie wspomagać atak.

Zawodnicy z rogów mogą się poruszać dokoła rogu celem ustawienia pozycji.


Gra Kombinacyjna


Te ćwiczenie pomaga wyćwiczyć umiejętność gry kombinacyjnej. Ćwiczenie zachęca do gry piłką i częstej wymiany podań.


Ustawienie


Ustaw pachołki w 4 rogach tak, żeby powstał prostokąt o wymiarach około 25 x 20 metrów. Ustaw po jednej osobie przy każdym z 3 pachołków oraz mały rządek przy czwartym pachołku. Pierwszy zawodnik z linii rozpocznie z piłką. Będziemy używać początkowo tylko jednej piłki, aczkolwiek w zależności od wieku i umiejętności piłkarzy możesz rozpocząć z dwoma piłkami i dwoma rzędami piłkarzy po przekątnej.

Polecenia


Gra rozpoczyna się, gdy piłkarz A podaje długą piłkę po ziemi do gracza B i podąża za piłką. Zawodnik B odgrywa piłkę pod kątem 45 stopni na około 4 metry, obiega wokół pachołka i biegnie w stronę gracza C.   Zawodnik A odgrywa do C, który odgrywa długą piłkę po ziemi do D. Piłkarz D odgrywa piłkę piłkarzowi C na dobiegnięcie i tak dalej.

Modyfikacje


brak

Uwagi Trenerskie


  • Dokładne podania
  • Dobra komunikacja
  • Odpowiednie przemieszczanie się po podaniu


Gra na 4 bramki

"Jeśli trener drużyny przeciwnej wynajdzie dobrą taktykę zawodnicy sami szukają rozwiązania "
Louis van Gaal
KNVB 4 goal game

Cel. Przyciągnij przeciwnika do jednej strony pola I przestaw atak w drugą stronę gdzie znajdziesz wolną przestrzeń i bardziej sprzyjające warunki.

Organizacja. Graj szeroko, niezbyt długie boisko z 4 małymi bramkami umieszczonymi nie daleko narożników.

Zasady. Każda drużyna broni 2 bramek I atakuje na 2 przeciwne. Bez bramkarzy. Wznowienie podaniem lub wyjściem z piłką. 

TZK. Szybkie, dokładne podania. Wabienie, bieganie z piłką w celu wyciągnięcia obrońców i zrobienia sobie miejsca do skutecznego ataku.


Podstawowe 4v4

 

"Kluczem jest zrozumienie jakie konsekwencje mają te formacje dla drużyny.."

Gra która jest najbardziej powiązana z 4v4.

KNVB basic 4v4Cel. Jako że jest to prawdziwa piłka nożna w małej skali celów tej gry może być wiele I mogą być różne. Trener będzie potrzebował ustalić ten cel i czekać na okazje do instruowania i konstruktywnego zwracania uwagi.

Organizacja. Prostokątne pole odpowiadające danej grupie wiekowej. Dwie bramki wystarczająco duże, żeby zachęcić do strzelania ale wystarczająco małe, żeby zniechęcić do bronienia jej przez stojącego na stałę w niej zawodnika.

Zasady. Bez bramkarzy, wyrzuty z autu albo wznowienia nogą. Rozpocząć grę można podając lub wychodząc z piłką. Wznowienie może się odbyć również przez trenera podającego piłkę drużynie, której się ona należy bądź wrzucanie jej do neutralnej strefy.




 Duża i małe bramki

"Piłkarze muszą myśleć przestrzennie z wyprzedzeniem. Muszą czuć dystanse. "
Gerard van der Lem

KNVB big & small goalsCel. Budowanie akcji od defensywy

Organizacja. Dwie małe bramki po przeciwnej stronie pełnowymiarowej bramki. Kilka piłek odłożonych w dużej bramce. Wielkość boiska dostosowana do kategorii wiekowej i umiejętności piłkarzy.

Zasady. Drużyna broniąca dużej bramki dostaje bramkarza. Wszystkie wznowienia rozpoczynane są przez bramkarza. 4 + bramkarz atakują na 2 małe bramki, 4 atakuje na dużą bramkę.  

Trenujemy. Wysoka jakość utrzymywania się przy piłce, podań i wsparcia.




Gra z kontry



KNVB counter attacking gameCel. Szybkie przejście z obrony do ataku. Wyprowadzenie niebezpiecznej akcji.

Organizacja. Długie wąskie pole 40 metrów na 12 metrów dla 10-latków z małymi bramkami na każdym końcu.

Zasady. Bez bramkarzy. Rozpocznij dryblując lub podając przed własną bramką. Jeśli drużyny nie potrafią przenieść gry na drugą połowę rozpocznij z jednym obrońcą cofniętym co spowoduje, że na krótko drużyna wyprowadzająca piłkę będzie grała 4 v 3 lub rozpoczynaj grę 10 metrów od bramki. 

Trenujemy. Szybka akcja, żeby wykorzystać przejęcie. Momentalne przejście z obrony do ataku.


KNVB Gra strzelecka

 



Cel. Szybkie wykorzystywanie sytuacji strzeleckich. Wysokiej jakości obrona.

Organizacja. Dwie pełnowymiarowe bramki na przeciwko siebie. Boisko na tyle małe, że można oddać strzał praktycznie z każdego miejsca. Dodatkowe piłki w każdej z bramek. KNVB shooting game

Zasady. 4+ bramkarz vs. 4+ bramkarz. Wznowienia gry przez bramkarza drużyny, której należy się piłka.

Trenujemy. Strzelanie, szybkie krótkie podania, 1 v 1, gra w defensywie, bronienie przez bramkarza.


 


Instrukcje


Piłkę zaczyna zagrywać prawy boczny obrońca (1) który podaje do prawego pomocnika (2). Prawy obrońca zaczyna krycie pomocnika . Prawy pomocnik podaje do ofensywnego pomocnika (4). Ofensywny pomocnik zagrywa do środkowego pomocnika (3) który zagrywa w prawy róg do biegnącego do przodu prawego obrońcy. Prawy obrońca powinien  przygotować piłkę i dośrodkować do dwóch atakujących zawodników (4) i (5) którzy przesunęli się do przodu w stronę bramki.

Warianty

Dodaj zawodników którzy wykonają ten sam schemat lewą stroną.

Dodaj pasywnych obrońców zwiększając pressing na atakujących.

Wskazówki trenerskie

Szybko dostać się na połowę atakowaną.

Dobry czas ataków.

Dokładne podania oraz podania na jeden kontakt.


Ćwiczenie poprawiające ustawianie się podczas utrzymywania się przy piłce

Te ćwiczenie jest idealne, jeśli chcesz nauczyć swoich zawodników poprawnego dobierania kątów i takiego ustawienia, żeby być nie krytym i jak najdłużej utrzymać się przy piłce.


Ustawienie

Ustal pole o wymiarach 10x10 metrów. Podziel zespół na trzyosobowe grupki (po 3 graczy na jedno pole).

Instrukcje

Chodzi o to, aby wszystkie pachołki sąsiadujące z zawodnikiem przy piłce były kryte. Powiedzmy, że przykładowo ćwiczenie rozpoczyna się w narożniku #1, a pozostali zawodnicy stoją w narożnikach #2 i #4, sąsiadujących z narożnikiem #1. Zawodnik #1 może podać zarówno do #2, jak i #4. Jeśli #1 poda do #2, to #4 momentalnie musi pobiec do narożnika #3, aby wystawić się zawodnikowi z piłka na nie krytą pozycję. W tym ćwiczeniu nie ma żadnej presji ze strony obrońców, a zawodnicy mogą podawać do obydwu partnerów. Jest ono proste, aczkolwiek gracze muszą uważać na to, jak zachowuje się piłka oraz przewidywać następny posunięcie partnerów, aby być jeszcze szybszym.

Modyfikacje

  • Grajcie na 1 lub 2 kontakty.
  • Wprowadźcie obrońcę

Uwagi dla trenera

  • Upewnij się, że zawodnicy myślą oraz szybko zmieniają swoje pozycje.
  • Wyjaśnij pojęcie „Bronionej Przestrzeni” (patrz rysunek)
  • Pomagaj graczom w odpowiednim ustawieniu się podczas utrzymywania się przy piłce


Ćwiczenie na obieganie w defensywie


Drill Diagram

Ustawienie


To świetne ćwiczenie, żeby nauczyć bocznych obrońców  wychodzić do przodu obiegając pomocników drużyny przeciwnej.

Polecenia


Z piłką rozpoczyna prawy obrońca (1) który podaje ją do prawego pomocnika (2). Prawy obrońca (1)obiega za prawym pomocnikiem.  Prawy pomocnik (2) podaje do napastnika (4), który odgrywa piłkę do tyłu do środkowego pomocnika (3) który zagrywa piłkę w kierunku prawego narożnika końca boiska gdzie biegnie już prawy obrońca (1). Prawy obrońca opanowuje piłkę i dośrodkowuje ją do nadbiegających napastników (4) i (5).

Modyfikacje


  • Dodaj zawodników, żeby biegali w ten sam sposób na drugim skrzydle.
  • Dodaj pasywnych obrońców, którzy będą stymulować presję na atakujących.

Uwagi Trenera


  • Szybki przedostanie się na połowę przeciwnika
  • Wybieganie w tempo , dokładna gra na 1-2 kontakty



Strefy Końcowe


Strefy końcowe to świetna gra, która pozwoli szlifować wszystkie aspekty gry w ataku i obronie. Ustawiając strefy uczymy atakować przestrzeń za obrońcami i pozwalamy obrońom nauczyć się jak ograniczać i nie dopuszczać do użycia tej przestrzeni przez atakujących.


Ustawienie


Stwórz pole 30 x 50 metrów i dwie strefy końcowe po 5 metrów szerokości każda. Podziel zawodników na dwie równe drużyny. 

Polecenia


Drużyna zdobywa punkt, gdy przeprowadzi piłkę z jednej strefy do drugiej., i utrzyma się w posiadaniu piłki. Jeśli druga drużyna do tego nie dopuści także zdobywa punkt.

Modyfikacje


  • Ogranicz liczbę kontaktów.

Uwagi trenera


  • Skoncentruj się na podaniach, i dobrym wystawianiu się na pozycje
  • Skoncentruj się na umiejętnościach obronnych i gry z przodu.
  • Skoncentruj się na szybkim wyprowadzaniu kontrataków

3 komentarze: